Tuesday, November 4, 2008

sukan

Dalam kehidupan harian saya, saya banyak terlibat dalam sukan. Salah satu dari sukan yang saya gemari ialah badminton.

Saya berlajar berain badinton ketika berumur 12 atau 13 tahun. Pelajaran main badminton tidak secara formal tetapi ikut ikutan sahaja. Orang turun bermain, saya pun turun, orang pukul saya pun pukul. Secara kebetulan kot (court)badminton tu cuma di hadapan seberang jalan rumah saya dikampung Surabaya Ulu. Kot tersebut kepunyaan jaguh badminton ketika itu ia itu Bujang Tambi abang Ibrahim Tambi. Anaknya Seruji Bujang juga jaguh pemain badminton ketika itu dan sukar dikalahkan oleh pemain-pemain lain dari seluruh kampung dan kampung berdekatan.Jaguhlah tu. Dari dialah yang memberi inspirasi kepada saya untuk terus berlatih. Saya pandai bermain badminton tidak berapa lama selepaps itu, dalam jangka masa tiga bulan, saya sudah boleh bertarung main single atau double.

Bila sudah rasa pandai dan boleh bertarung, terus beli reket jenama Dunlop kayu. (lupa herganya)Saya terus bermain siang atau malam. (kotnya ada pasang lampu) Bukan sahaja saya bermain dikampung sendiri tetapi juga sudah berani berlawan dengan orang dari kampung lain.Kami panggil melawat. Walaupun saya sudah berkhidmat dengan kerajaan, ia tidak menghalang saya untuk terus bermain badminton. Balikkerja sahaja terusmain, jangan hujan sahajalah, kerana tidak ada dewan. Kalau main malam, hari bagus, sampai sebelas atau dua belas baru pulang, tak pandai rasa lelah atau penat. Mak kadang-kadang bising kerana asyik bermain badminton.

Saya dua kali masuk pertandingan. Sekali pada pertandingan peringkat Kuching dan sekali pada pertandingan peringkat Miri bila saya ditukar bertugas ke Miri. Semuanya saya kalah peringkat suku akhir. Dalam bermain double berpartner dengan Osman di Kuching dan bersama Mustapha Wahab bila di Miri. (kedua-dua mereka sudah naik haji) Selepas itu saya tidak masuk pertandingan lagi tetapi terus bermain badminton. Mantan Setiausaha Kerajaan Sarawak Hamid Bugo, Aziz Husain, Hatta Solhee, Mohd.Ali Hashim, Wilson Baya Dandot Mantan SFS Chin Jew Bui adalah rakan-rakan sepermainan badminton saya. (Ada di antara Mereka sudah dapat Tan Sri, Datuk Amar dan Datuk)Saya cuma dapat gelaran datuk, tetapi untuk cucu sahaja. Saya berhenti bermain dan menggantung reket saya bila mata sudah kurang awas dan pala tut sudah mulai rasa ngigit. Itupun bila dekat hendak pencen. Satu lagi bidang sukan yang saya ceburi ialah bola sepak.

Dalam bolasepaktidak lah begitu menyerlah, Saya berjinak-jinak dengan games ini bila mengikut teman-teman bermain dipadang polis fieldforce di Kubu Kampung Boyan. Kami bermain menentang polis dan adakalanya sesama sendiri. Kasut but dulu lain, kadang-kadang ada paku yang tertonjol ditapak yang menyebabkan saya takut. Sungguh pun demikian saya terpilih untuk bermain dalam liga bahagian Kuching Kelas C bersama team SBM (Seni Budaya Melayu)

yang peliknya saya bermain sebagai penjaga gol. Tidak pernahpun berlatih jadi jaga gol.Pada games tersebut kami menang tiga satu selepas saya dapat menangkap bola dalam sut penalti.

Selepas itu saya berhenti mewakili SBM kerana sudah ada penjaga gol tetap. (rupanya saya tu hanya penjaga gol simpanan) Saya terus bermain bolasepak juga wewakili Jabatan dalam permainan persahabatan. Kami pernah berlawan menentang pasukan Cikgu Adi (Sudah jadi Datu dan Dr. dan sudah pencen sekarang) Bila bertugas di Miri, saya tidak terlibat dengan bola sepak.

Tatkala saya bertugas di Miri, saya berjinak pula dalam sukan sepaktakraw. Walaupun tidak serius, saya bermain bersungguh dan berlatih setiap ada masa tidak bermain badminton. Kami berlatih dikampung Loss. Yang anehnya saya lebih gemar menjadi Umpire daripada bermain. Jadi saya lebih pakar jadi pengadil dari bermain. Maka kerana itu bila ada pertandingan sepak takraw saya jadi chief pangadil. Waktu pasukan Brunei datang melawat Miri. sayalah jadi pengadil perlawan sepaktakraw menentang Miri. Yang peliknya lagi, bila saya kembali bertugas ke Kuching, saya terus lupa dengan sepaktakraw.

Saya hampir bermain dengan semua acara sukan yang ada di Kuching pada era tersebut. Saya masuk lumba berlari 100 dan 200 ela (dulu tidak pakai meters) Lumba Jalan kaki (marathon)

lumba berenang. Rasa sudah laju berenang kerana berlatih di sungai, sayapun masuk lumba berenang, satu kali pusing hendak habis, saya nombor uncit. Rugbypun saya ada terlibat, main lawan Navy dari Kapalperang, sudah jak badan besar, sekali kena langgar, rasa hendak pengsan, sebab itu saya bertaubat tak mahu main rugby. Bila saya sekolah Modern, saya terlibat dengan Softball (sebenarnya ballnya keras) Dan bersama dengan Jamali Jais kami menjadi pasukan yang ditakuti. Sekolah Modern terbilang dengan pemain softballnya (termasuk sayalah tu). Bila saya keluar dari Modern, sofball pun keluar juga.

Saya juga main hoki, tetapi sekali sahaja saya turun bawa kayu hoki, kerana selepas saya melihat dahi rakan saya terluka terkena kayuhoki, saya terus berhenti. Games lain seperti basketball, bolajaring juga saya terlibat tetapi hanya untuk dikampung kerana dikampung saya tu macam-macam ada.Saya juga pernah berlumba perahu dengan Jabatan Tanah dan Ukur (kerana saya bertugas di situ) bukan tukang kayuh tetapi jadi pengudi. Kami masuk dalam lumba tiga puluh dan perahu naga. Kami hanya menang dapat nombor satu dalam lumba kesihan (kesian). Oh ia, saya pernah bertinju. Secara kebetulan bila dan funfare di Jalan Jawa, Jalan P. Ramlee dekat RTM sekarang ada pentas boxing. Sesiapa pun boleh bertarung dalam dua atau tiga pusingan. Saya dengan kawan bernama Marin lalu setuju bermain. Pasang glof dan buka baju luar. Bunyi loncang kami terus berlawan, entah macam mana tumbuk sulung saya betul-betul terkena muka Marin, lalu tumbang dan pengsan, cemas saya, takutpun ada,degupan jantung jangan dikira.Nasib ada pengadil dari pentas boxing itu membantu. Bila sedar dan kami pulang. Dalam perjalanan pulang, Marin memberitahu saya, kuat juga pukulan awak. Itulah perlawanan tinju saya yang pertama dan terakhir.



No comments: