Saturday, November 29, 2008

Kegiatan penulisan

Sebenarnya saya banyak mencebur diri dalam penulisan berbagai genre:-


Pertama sekali saya pernah menulis esei. Esei saya pasal muhibbah telah menjadi johan penulisan esei anjuran Jabatan Penerangan pada tahun1969. Salinannya masih ada dan diterbitkan dalam sebuah majallah. Harap masih ada dalam simpanan. Kemudian saya banyak menulis esei tentang GPPS, RUSDA, SURAU dan masyarakat setempat dalam US. Ada kalanya saya menggunakan nama samaran lain. Sekarang tidak lagi menulis esei.


Saya juga menulis cerpen. Cerpen saya yang pertama pasal majlis bergendang telah disiarkan dalam akhbar SALAM ia itu akhbar rasmi kumpulan Sheel Miri. Cerpen kedua juga diterbitkan oleh SALAM. Harap salinan akhbar Salam masih saya simpan. Selepas itu saya menuis beberapa cerpen dalam Utusan Sarawak edisi lama. Setakat ini saya terlupa saya menggunakan nama samaran apa? Susah nak buktikan. Sekarang tidak ada cerpen lagi.


Sebenarnya saya berminat juga menulis puisi. Semua puisi-puisi saya diterbitkan oleh akhbar Utusan Sarawak edisi lama bila saya bekerja disitu parttime. Saya juga mengulas puisi-puisi penulisan orang lain. Sayangnya puisi-puisi saya tidak ada salinan, susah nak tunjuk. Kalau ada US lama tu bolehlah saya kenal. Sungguhpun begitu saya masih menulis puisi khas kepada beberapa event seperti perpisahan Datuk DR. Hj. Hatta Solhee, TSS. Ulang tahun UPN. Ulang tahun Sek. Merpati Jepang, Perpaduan dan Muhibbah dan lain-lain. Malah ucapan YB Datuk Seri Adenan Satem merasmikan Sayembara Deklamasi Puisi Peringkat Negeri Sarawak pun saya buat dalam bentuk puisi. Salinannya mash ada.


Bila saya kerja dengan US, saya juga jadi pemberita dan menulis berita. Berbagai tajuk saya tulis. Politik, sosial, pendidikan dan sebagainya. Berita pasal lumba kudapun saya tulis. Maklumlah tinggal di Kampung Lumba Kuda. Sekarang semuanya jadi kenangan.


Bila saya berkhidmata dalam JKM, saya adalah Pengerusi Kumpulan Nasyid, dengan jawatan itu saya digalak untuk menulis lirik lagu Nasyid. Beberapa lirik lagu nasiyd telah saya buat, ada diantaranya berjaya jadi Johan pertandingan. Namun ia melalui banyak perubahan dari teman-teman dalam kumpulan nasyid itu seperti Norjayadi Jasan, Allahyarham Pak Syaugi dan Allahyarham B. Osman, jadi ia disebut sebagai hasil bersama.


Saya juga menulis skrip ucapan. Ucapan untuk dibaca. Saya masih ingat saya menulis ucapan Datuk Hj. Mohd. Taha Ariffin dalam satu acara rasmi penyampaian hadiah pertandingan drama

Untuk Setiausaha Tetap KPSU (yang dululah) pun saya tulis ucapannya. Saya juga ada manulis ucapan mantan penghulu Jalan Mendu dalam majlis rasmi di Surau. Selain ucapan untuk dibaca, saya juga menulis ucapan-ucapan VIP dalam buku-buku cenderamata atau majallah. Ada yang masih saya simpan.


Saya juga menulis skrip MC. Skrip MC untuk saya sendiri dan untuk orang lain. Banyak event saya yang menulis skrip untuk MCnya. Hal ini susah saya nak buktikan. Saya cuba cari.


Pasal doa pun ada saya tulis. Bila saya dijemput untuk menyampaikan doa dalam acara rasmi, saya lebih dahulu menyediakan skripnya, apa yang hendak di doa agar ia relevant dengan majlis yang berkenaan, tak boleh sebarang. Kena cari ayat juga. YBMS selalu menggunakan khidmat doa saya. Beberapa salinan doa masih saya simpan, Tulisan tanganlah.


Genre tulisan saya yang sebernarnya ialah skrip drama radio. Skrip drama radio saya yang pertama ialah "Burung Serindit Terbang Melayang" yang diterbitkan oleh RTM, Sarawak. Tahun? lupa.Skrip itu tentang gadis setempat yang makan pujuk rayu oleh askar Malaya yang bertugas di Sarawak dalam era konfrontasi. Diatas penyiaran karya yang pertama itu, saya amat seronok. Ketawa dan senyum sepanjang hari. Kemudian saya terus menulis dan menulis sehingga dijemput datang kestudio oleh Spawi Ariffin berbincang tentang rancangan harian. Setelah bersetuju, tentulah, saya diberi tugas menulis drama harian Keluarga Intan. Penulis asalnya Shazali Mohamad menulis yang lain. Selepas itu diberi tugas menulis juga drama harian keluarga Murni, yang hampir sama temanya. Yang paling mencabar ialah bila saya ditugas untuk menulis drama sejarah Islam. Saya kena beli buku sejarah Islam dan kitab. Setahun saya menulis Sejarah Islam, Kerana agak berat ia dihentikan. Dalam penulisan drama radio, satu bahagian pun saya tak mis. Saya menulis Siri Jenayah, drama dalam syair, Setitik Peluh di Bumi Bertuah( kisah orang kampung) Sandiwara Radio dan Sandiwara Radio Khas. Pada zaman kegemilangan drama radio, saya boleh menulis satu skrip semalam. Start selepas Isyak hinggalah pukul sebelas atau dua belas malam. Pagi dah ada ditangan penerbit. Mana tidak syok.

Saya bukannya bijak, tetapi tahu teknik penulisannya, berapa babak, berapa muka dan berapa pelakon yang sesuai, itu semua kena tahu. Kalau dikira jumlah skrip drama radio yang saya tulis, mungkin orang tak percaya, hitung cara kasar, satu minggu 5 buah, sebulan 20 setahun 240 dan kalau 5 tahun? Berapa? Bolehlah dihitung kasar melebihi 500 buah. Sayanag bayaran dikala itu terlalu murah bunyinya, RM 15 untuk setengah jam dan RM 30 untuk 45 minit. Lepas itu ada naik sedikit ia itu RM 30 dan setengah jam dan RM 45 untuk 45 minit. Kalau sekarang? Saya jadi penulis yang kaya. Sekarang saya jarang menulis skrip drama radio.


Selanjutnya saya menulis drama pentas (teater). Skrip teater saya yang kedua ialah "Sayang Sarawak" yang dipakai oleh RUSDA dalam pertandingan dramatahun 1973. Drama itu menang tempat pertama dan mewakili Sarawak. Skrip Sayang Sarawak juga mendapat tempat ketiga dalam Peraduan Menulis Skrip Drama Pentas DBP 1985 (tetapi tidak ada tempat pertama dan kedua) Seterusnya beberapabuah drama lagi dan ditulis khas untuk festival teater dalam tahun-tahun tertentu. Misalnya Kandas pada tahun 1974, Gelap 1977 dan selamat Tinggal 1978. Sengketa Dikala Senja (purbawara) 1966 dan ini yang terawal.

Skrip saya yang paling awal ialah pada tahun 1960 yang menjadi Johan pertandingan menulis skrip GKBBMS (skrip itu telah hilang dan tajuknya pun saya lupa). Skrip-skrip lain ialah:-

1. Titik Mula Titik akhir - Johan Peraduan Menulis Skrip Drama Pentas anjuran DBP Sarawak tahun 1981. Banyak kali sudah dipentaskan.

2. Lagu Darul Hana - Drama semi muzika - Naib Johan Peraduan Menulis Skrip Drama Pentas anjuran DBP 2007. Belum dipentaskan.

3, Tragedy 1429 - Drama Sejarah semi komidi - tempat ketiga Peraduan Menulis skrip drama Pentas DBP 2007.

4. Santubong seri Gunung - sebuah epik Puteri Santubong - telah disiarkan dalam Majallah Pentas terbitan Istana Budaya Ogos 2008. Saya rasa saya ada 11 skrip drama pentas.


Skrip selanjutnya ialah akrip bangsawan. Saya berani bertaruh, saya sahaja orang menulis skrip bangsawan. Walaupun banyak cerita-cerita bangsawan pada zaman kegemilangan bangsawan, namun cerita-cerita itu tidak dinaskhahkan. Saya juga mempunai banyak cerita-cerita bangsawan seperti Jin Bukit Siol, Buaya Seduku, Bujang Senang dan lain-lain tetapi dipersembahkan secara improvisasi dan spontan sahaja. Tidak ditulis dalam skrip. Skrip bangsawan saya yang terawal ialah Siti Silam Baiduri pada tahun 1984. Skripnya masik ada.

Yang lain ialah Panji Asmara 1987. Raja Dewa Sisa Tulang 1988 dan Sharif Mashor 1990. Saya nak bercadang menerbitkan skrip-skrip itu. Itulah khazanah yang amat penting.


No comments: