Tuesday, November 18, 2008

Cinta

Biarlah saya bercakap pasal cinta dulu, kerana dengan adanya cinta akan menyebabkan blog saya lebih menarik. Dalam hidup semua orang ada "cinta". Dan cinta ada berbagai. Cinta yang saya maksudkan disini ialah bercinta.


Saya pertama kali bertemu dengan gadis bernama A...berasal dari Sibu. Ada hubungan keluarga.A tinggal dirumah kami kerana bersekolah. Sayapun masih lagi bersekolah. A....sudah bertunang dan tunangnya sudah kerja. Hari-hari kami bertemu dan sama-sama berlajar..A tua dari saya tua 4 atau 5 tahun...perhubungan kami diketahui emak dan emak saya tidak suka kerana dia tua dari saya dan sudah bertunang, jadi kemesraan kami terhad dan diawasi. Selepas tamat sekolah dia kembali ke Sibu dan kami tidak bertemu lagi selepas itu. Saya sudah tidak ingat lagi macam mana rupa A. Bercintakah kami?


Saya kemudian bertemu dengan gadis keluarga di Song. Saya ke Song kerana ingin bertmu dengan keluarga di sana. Tidak di duga gadis tersebut amat manja sifatnya dan kerana kemanjaan itu menambat hati saya. Kami benar-benar mesra...namanya D..K...kami tidak lama bersama kerana saya ingin pulang melanjutkan persekolahan...disini sekali lagi membuktikan jodoh pertemuan dan perpisahan ditangan tuhan. D..K...pun kawin lain.


Saya kemudian kenal dengan gadis bernama N.....N Kampung Surabaya. Pada waktu itu saya masih berumur belasan tahun dan belum bersunat...orang dulu bersunat akhir...kami amat mesra walaupun belum timbul istilah cinta itu. Gerek pun saya rasa belum. Belum lagi ngerti.Walau apapun kami tetap mesra, saya selalu diajak dan dijemput kerumah membaca news yang ayahnya beli. Ayahnya kerja dengan Kerajaan. Keluarganya juga tidak begitu ambil tahu tentang perhubungan kami. Macam merestui sahaja perhubungan kami. Tengah saya bermain badminton, kalau nak ajak pergi ke pasar, terpaksa pergi. Nak tengok wayang, dia yang bayar. Bila pergi ke hutan (ambil buahlah) kami berdua sahaja yang pergi. Dirumahnya kalau baca news dia selalu duduk bersama saya.


Bagi keluarga sayapun sama sahaja, tidak ambil tahu tentang perhubungan kami, macam suka sahaja. Bila saya bersunat, dia selalu menjenguk (ngabas). Mak macam membiarkan sahaja dia datang. Dipendekkan cerita, bila saya hendak berpindah kerja ke Miri, berbagai dia bagi, kueh mueh dan lain-lain. Kami saling berutus surat (waktu itu belum ada handpon jadi takadalah SMS.)Pada waktu yang sama keluarga di Kuching telah beria-ia hendak menunangkan kami.


Waktu saya di Miri..sebagai jejaka yang masih suci dan rindu..berkenalan pula dengan seorang gadis manis dan namanya juga bermula dengan huruf N...tanpa diduga perhubungan kami amat mesra dan diketahui oleh keluarganya...demi untuk menjaga maruah...kami diminta untuk bertunang...bayangkan perasaan keluarga di Kuching...lebih-lebih lagi N....sebaliknya bila N...Kuching datang seperti yang dijanjinya dalam surat...pasti saya tidak mengenali N...Miri. Jodoh ditangan tuhan...maka sayapun kawinlah dengan N...Miri. Namanya ialah Normah. Sekarang sudah jadi Hajah Normah.


Sebelum kisah tersebut dan pada waktu yang lain, saya berkenalan dari jauh dengan seorang gadis. Kampung Surabaya juga, tetapi Surabaya Hilir. Namanya D..A..Kami bertemu pada waktu bulan puasa iaitu dalam pertandingan membaca Alquran. Dia wakil Kampung Surabaya Hilir dan saya pula MC bagi pertandingan tersebut. Pertemuan kami cuma sepintas lalu kerana takut diketahui orang. Sungguhpun demikian, orang dapat membaca pergerakan kami. Walaupun emak saya agak setuju (bunyinylah) tetapi perhubungan kami putus bila saya transfir ke Miri. Belum sempat apa-apa. Bayangkan kalau N..Surabaya Ulu tahu?


Pada waktu yang sama, bila saya balik ke Kuching dalam cuti tahunan, dengan tidak sengaja saya bersua dengan seorang gadis bernama J.....(bukan jandalah)...dia bawa saya tengok midnight...sayapun setuju...tanpa diketahui kedua-dua N...N Kuching dan N Miri. Bila balik dari melihat midnight dengan J...saya naik risau...kerana J..lain aja bunyinya...tidak mahu berpisah...nak ikut pulang...saya beri berbagai alasan...saya janji akan kembali lagi dan mengambilnya seperti dijanji mulut (hati tidaklah)..keesokan harinya saya kembali ke Miri (cuti dah habis)...selamatlah saya dari J....


Sebagai seorang insan yang agak popular kerana nama pena (ABNor) dan masih rasa jejaka walaupun sudah kawin...saya pula bertemu dengan anak gadis bernama R.....pertemuan secara tidak diduga itu menimbulkan rasa cinta baru...hampir menimbulkan masaalah dan perang besar...tetapi setelah menyedari akan tanggungjawab sebagai suami...syukur alhamdulillah...R..saya lupakan terus.


Kami selalu bermain drama pentas dan pergaulan yang agak bebas itu menemukan saya dengan seorang lagi gadis bernama B...kami mesra dalam perjalanan ke tempat main drama..saya ingat ke Simunjan...dalam kapal...tanpa diketahui teman-teman lain...cinta rahsia...kami jatuh cinta.Saya bercinta lagi..kami saling bertemu bila ada masa lapang...tuhan hendak menyelamatkan saya...dan dengan tidak diduga..B...ditukar kerja ke tempat lain...kamipun berjauhan dan lupalah B..dalam hidup saya...


Selepas beberapa tahun menyepi...maksudnya tidak ada cinta baru...tiba-tiba sahaja saya bertemu dengan budak perempuan bernama..namanya juga R....entah macam ditarik saya tiba-tiba jatuh cinta...kami selalu bertemu dan terpaksa membohongi isteri..waktu itu anak-anak saya sudah dewasa...pertemuan sulit kami mengundang bala..hampir berperang sabil..mujurlah isteri saya penyabar dan saya sedar di atas perbuatan saya...saya tinggalkan R...R akhirnya kawin lain dan tinggalkan Kuching.


Waktu membuat bengkel teater di Daro, saya tak ingat bila...saya bertemu dengan seorang perempuan..saya lupa namanya...tetapi janda beranak 2. Pada awalnya memang tidak disangka..tetapi cinta itu ujud diatas kemesraan..kamipun berrcinta dalam diam. Bila saya pulang ke Kuching selalu buat panggilan telefon..telefon awam...handfon belum ada. Kalaulah kami selalu bertemu..apa akan jadi? Saya bertemu lagi denganya bila saya mengadakan bengkel teater di Mukah...bertemu dalam satumajlis makan malam...kami mula bertelefon semula..hampir setiap bagi...tetapi tiba-tiba nombor telefonnya hilang..habaislah.


Dalam Pejabat lain pula ceritanya. Bila saya berpindah ke UPN, adalah seorang gadis..Namanya H...dia ada tunang, tunangnya staff yang sama...tetapi dalam diam-diam kami selalu berjelingan..senyum dan akhinrya jatuh cinta jarak jauh...masing-masing mahu jaga maruah...

Waktu itu saya rasa iman saya sudah kuat...jadi perasaan itu hilang denga sendirinya dan waktu yang sama saya ditukarkan ke JKM. Lupalah cinta H..walaupun selalu bertemu dalam lif, itu sudah pertemuan biasa.


Dalam bertugas dengan JKM, saya tiba-tiba mesra dengan seorang perempuan...sudah berkeluarga dan ada anak. Namanya F....Kami saling bertemu dan minum bersama denganya di kantin, tidak berdua-duaan tetapi ramai..jadi perhubungan kami tidak diketahui ramai. F...pandai menjaga diri dan tidak menampak sesuatu tanda yang menimbulkan keraguan staff lain...mujurlah kami tidak berbuat apa-apa...ikhlas dansuci..malahan...pertemuan saya dengan gadis-gadis lain pun...masih suci. Pertemuan saya denan F..tamat bila saya pencen. Syukur. Jangan ada lagi yang lain.


Sekarang saya rasa sungguh bahgia, aman dan selesa hidup dengan isteri yang di kasihi. Cintanya adalah segala-gala untuk saya. Namanya tentulah N..Hajah Normah. Cintanya amat telus dan setia. Saya tetap berdoa agar cinta kami berdua berpanjangan hingga ke akhir hayat.

Tidak ada cinta perempuan lain macam cinta N..Hajah Normah.

No comments: