Wednesday, November 26, 2008

Perkhidmatan

Sebelum saya bercakap pasal teater dan bangsawan secara khusus, saya nak bercerita dulu tentang perkhidmatan saya dan apa saya buat. Semuanya pasal kerja perentah.

Saya mula-mula berkhidmat sebagai kerani di Jabatan Tanak dan Ukur (sekarang survey). Saya melapor diri pada 15.5.65 dan bertugas sebagai kerani akaun di Ibu Pejabat Jalan Badrudin. Gaji berapa? RM150.00 sebulan kerana pass Form 3. Saya rasa banyak tu. Pada beberapa tahun, saya rasa tiga tahun, saya dapat membeli sebuah basikal (saya ulang basikal) itupun loan dengan kerajaan. Sebelum itu saya pakai bas. Kerja dalam unit akaun bukan senang macam sekarang, ada calculator dan kemudahan lain, tetapi dulu, cuma pakai calculator orang survey dan pakai kira-kira sendirilah. Kena hafal sifar (seper) kalau tidak lambat mengira. Saya hanya 6 bulan di HQ kerana selepas itu kena tranfer pergi Miri. Cuba bayangkan tarikh transfer hanya satu minggu lagi hendak raya puasa. Saya memohon ditangguh selepas raya, tetapi AO orang puteh tu tidak dulu mahu bagi. Alasannya tiket sudah ada, kuarters sudah ada dan orang Miri kekurangan kerani. Susah nak dibantah kerana zaman orang puteh dulu memang strick. Terpaksalah saya pergi.

Yang seronoknya saya pergi naik kapal terbang. First time katakan. Dalam seronok tu memang ada takut dihati, takut-takut pula sesuatu yang terjadi. Saya naik pesawat MSA (Malaya Singapore Airways) yang ada dua kipas didepan. Saya tidak tahu berapa lama ia terbang, penat-penat duduk dah sampai kat Miri. Belon tidak turun di Miri, tetapi di Lutong Airfield, kepunyaan Shell Miri. Saya masik ingat airort itu simple sahaja dan padangnya cuba rumput bercampur pasir-pasir. Saya disambut oleh seorang kakitangan sokongan dan pemandu. Kami pakai jeep.

DiMiri saya tinggal di kuarters di Bringhton Road, Tanjong Lobang, tidak jauh dari pantai. Saya tinggal seorang diri di kuarters klass 3 yang agak besar bagi saya seorang. Sanak saudara tidak ada, rakan kenalan pun belum ada, staff L & S Miri pun belum kenal, bayangkan betapa pilunya hati saya pada waktu itu. Telefon tidak ada, radio kecik pun tidak ada. Mujurlah sepasang suami isteri perihatin dengan saya dan menjemput kerumah untuk berkenalan, nama pegawai tersebut ialah Wan Alwi. Kami bertukar kuarters dan saya masuk kuarters yang agak kecik ia itu klass 4.
Dirumah dialah saya menyambut hari raya puasa pertama saya di negeri orang. Saya tidak dapat gambarkan begitu sedih dan pilunya hati saya dikala itu. Tuhan sahaja yang tahu.

Selepas 6 bulan di Miri saya minta cuti dan pulang ke Kuching dengan kapal. Ini lagi satu masaalah, naik bot kecik dulu baharu pergi kat kapal yang berlabuh di tengah laut Miri. Kalau gelombang kena naik bakul dari bot masuk kapal. seronok dalam kapal dan saya layak pakai kelas 3. Makan sedap bilik tidurpun bagus. Rasa orang puteh jua you. Saya cuma cuti dua minggu dan selepas itu pulang semula dengan kapal juga ke Miri. Saya masih ingat kapal yang pernah saya naik ialah Rajah Brooke, Kimanis dan Keningau.

Saya bertemu jodoh di Miri dengan isteri yang ada sekarang dan kembali ke Kuching selepas 2 tahun setengah. Saya dapat balik kerana berbohong dengan boss Miri juga orang puteh berjanggut (Mr. Arnott) dengan alasan ninek kuat sakit. Saya pun pulanglah bersama isteri dan ditempatkan semula di unit Akun di Ibu Pejabat. Dari L & S saya ditukarkan ke Unit Perancang Negeri, Jabatan Ketua Menteri kerana naik pangkat jadi Kerana Kanan. Saya juga bertanggung jawab dengan akaun di SPU. Gaji pun pun besar juga. Baru beli motokar secondhand. Secondhand pun motokar juga, jani berjalan. 10 tahun di SPU rugi, keranai boss bertukar setiap dua tahun, orang Malaya dari UPN di JPM. Rekod perkhidmatan baru nak bagus dah bertukar boss. Selepas itu saya ditransfer di pejabat yang sama tetapi di Unit Pentadbiran di JKM. Saya sekali lagi diberi tugas mengendalikan akaun JKM. Bayangkan saya yang menyediakan anggapan perbelanjaan JKM termasuk pejabat CM. Saya masih ingat boss besar saya ialah Datuk Hj Mohd Taha Ariffin dan Datu Dr. Hatta Solhee. Boss yang paling tinggi ialah SS Datuk Hj. Bujang Mohd Nor, Datuk Hamid Bugo dan Datuk Aziz Hussain.

Walaupun saya dalam Unit akaun, saya selalu dijemput (waktu di L & S pun juga pernah) untuk menjadi Pegawai Protokol atau LO kepada tetamu tertama negeri. VVIPlah. Saya pernah menjadi LO kepada Sultan Brunei, High Com. Indonesia, Fiji, Mexico, Prince Phillip dari England dan lain-lain. Kadang-kadang ada juga dapat gift dari mereka, selalunya duit.

Di JKM merupakan pejabat yang agal sibuk jadi kakitangannya banyak digunakan untuk kerja-kerja sampingan yang bekaitan seperti menjaga bilik gerakan hari kebangsaan, hari jadi TYT dan banjir. Saya sik pernah mis. Ada aja kerja.

Bila saya pencen, saya ditawarkan kerja semula sebagai pegawai kontrak dan ditempatkan sepenuhnya dalam unit protokol. Best kerja di sini banyak aktiviti lawatan, jamuan, berkenalan dengan YB-YB, Menteri-Menteri dan sebagainya. Setelah merasa diri sudah agak berumur (tualah) dan orang yang dilayantu muda-muda, saya[un berhenti dari Perkhimatan Kerajaan pada 1.1.2005 setelah berkhidmat selama 39 tahun(campur yang sambung 4 tahun itu).

Rekod perkhidmatan saya ialah:- 15.5.65 - 9.12.75 Jabatan Tanah dan Ukor
10.12.75 - 14.06.93 Unit Perancang Negeri (JKM)
15.06.93 - 31.12.2000 Unit Pentadbiran (Akaun) (JKM)
1.1.2001 - 31.12.2004 Unit Protokol (JKM)
1.1.2005 bersara sepnuhnya dan jadi orang awam biasa. Seronok juga tidak ada kerja apa-apa. Kerja rumah adalah.

Sekarang saya menjawat jawatan Penghulu mulai 1.10.2007 dan bertanggung jawab bagi kawasan-kawasan Lumba Kuda, Jalan Mendu, Kenyalang, Stampin, BDC, Tabuan Jaya dan Stutong Baru. Besar kawasan saya tu. Saya di bantu oleh 4 orang Ketua Kaum(KK) bagi kawasan Lumba Kuda, Jalan Mendu, Kenyalang dan Stutong. Kawasan lain belum ada KK.

No comments: