Thursday, December 11, 2008

Pementasan

Biarlah saya bericara tentang penglibatan saya dalam mengendalikan pementasan. Saya sebenarnya terlibat dalam banyak pementasan di antaranya ialah:-


(1) Teater - Penglibatan awal saya dalam teater ialah bila saya menyertai pertandingan drama anjuran Kelab-Kelab Belia Melayu Sarawak, tahun lebih kurang 1968?. Saya bersama dengan Allahyarham Hj. Mustapha Annuar, Rokiah Ojek dan seorang pelakon kanak-kanak (saya dah lupa siapa budak itu) menubuhkan satu pasukan mewakili SSS (Sourabaya Sport Club). Kami buat cerita Penyesalan tanpa skrip. Pakai improvisasi sahaja. Dengan tidak disangka, kami dapat nombor dua, yang nombor satu ialah kumpulan Haji Kassim Daud, dari situlah saya mengenali Hj. Kassim. Geng sampai sekarang. Seterusnya saya dan Hj. Kassim bekerjasama dan menubuhkan RUSDA. Selepas itu penglibatan saya dalam pementasan teater berterusan hingga sekarang. Di antara pementasan yang terbesar ialah Teater Semerah Padi Di Atas Pentas arahan Othman Hj. Zainudin dan saya sebagai Penolong Pengarah, Teater Melati Sarawak juga arahan Othman Hj. Zainudin dan saya selaku pelakon watak Zainoldin, pelakon dalam teater Tugau arahan Aktivis teater dari London (lupa nama) dipentaskan di perkaragan Wisma Bapa Malaysia dan pelakon dalam teater arahan Zaini Ozea Bila Datang Semengat si Guntur sempena Festival teater Malaysia di Panggung Experimen UM dan lain-lain. Kami dengan Zaini pernah membuat pementasan teater di Selalang dan Mukah dengan cerita Tugau.


(b) Bangsawan - Bangsawan awal saya ialah di Sourabaya Sport Club. Seperti selalu bangsawan tidak ada skrip, pakai spontan dan improvisasi. Saya pengarah cerita juga berlakon sekali. Dan saya juga pengurus pentas lalu jadi MC. Macam one man show. Selepas itu saya jadi pengarah bangsawan anjuran Kerjaan Negeri sempena Hari Petra Jaya dengan cerita Jin Bukit Siol, cerita ini juga tidak ada skrip, saya juga berlakon sekali. Selepas itu beberapa lagi bangsawan anjuran Kerajaan Negeri di Padang Merdeka, di Semarak dan Tapian Gelanggang. Selepas itu kami pernah mementaskan bangsawan di Samarahan, Kabong, Pusa dan Saratok. Persembahan bangsawan saya yang jadi sejarah ialah bila kumpulan Kami SBM (Seri Bangsawan Muda) menyertai Manifestasi Bangsawan di Kuala Lumpur. Walaupun kami tidak berjaya, persembahan kami mendapat perhatian dari kumpulan-kumpulan lain dari Semenanjung. Semua pementasan bangsawan tersebut di arah saya sendiri dan kadang kala juga jadi pelakon. Kami juga permaj mempersembahkan bangsawan lima malam berturut-turut di perkarangan rumah Tan Sri Abang Hj. Ahmad Urai sempena Pernikahan anakya.


(c) Taridra - Saya juga pernah mengarah serta menulis skrip taridra seperti perjuangan Rosli Dobi, Sarawak Merdeka dan lain-lain. Saya tidak banyak ingat taridra lain yang pernah saya terlibat. Nantilah saya cari, rekodnya masih ada.


(d) Pentomin - Saya mengarah pentomin satu perjuangan di Padang Merdeka sempena Sambutan Hari Kemerdekaan yang di bantu oleh Ismawi Hj. Husli (Allahyarham). Saya juga menulis skrip pentomin dan mengarah sekali pentomin India Street bersama dengan Saiee Driss.

Pentomin lain yang agak besar ialah pentomin kanak-kanak bermain sukan rakyat di Stadium Negeri sempena perasmian SUKMA (tahun berapa ia?) Saya sendiri mengarah. Ada lagi beberapa pentomin lain.


(e) Sumpah Budayawan - Saya terlibat hampir semua pementasan sempena sumpah budayawan. Kalau tidak mengarah, saya berlakon, baca doa, baca puisi dan jadi audien. Jarang saya mis dalam acara ini.


(f) Puisi ke Sekolah-sekolah - Acara ini dianjur oleh GPPS (Gabungan Persatuan Penulis Sarawak). Banyak siri acara ini diadakan (tidak ingat berapa siri) dan kebanyakan skrip ditulis oleh Saiee Driss. Saya terlibat dalam lagu rakyat, baca puisi, MC dan lain-lain.


(g) Sayembara Deklimasi Puisi - Bila acara ini dikendalikan oleh UBM (Unit Bahasa Malaysia)(PKM), saya selalu terlibat jadi Pengurus Pentas. Ia di adakan sempena sambutan Hari Kebangsaan memilih wakil bagi negeri Sarawak ke peringkat kebangsaan.


(h) Hari Keluarga - Untuk persembahan kebudayaan sempena Hari Keluarga JKM, saya jadi tarikan kerana saya yang mengendalikan pentas keseluruhannya. Dari menyediakan MC hinggalah kepada cabutan tiket bertuah. Acara seni pun saya yang urus. Malangnya saya endiri tak pernah kena tiket bertuah.


(g) MC - Sejak zaman bangsawan saya selalu jadi MC. MC musabaah, MC sukan, MC pementasan kebudayaan, pementasan kebudayaan KPSU di hotel(tanya dengan Sharkawi Hj. Amit) di Pameran Pembangunan dan urusan rasmi di Pejabat. Di Surau pun saya jadi MC.


No comments: