Friday, October 31, 2008

Permainan bila saya masih kecik

Apa yang saya main bila saya masih kecik (kecillah) bukan kecik benar sudah berumur lapan atau sembilan tahun tu. DiBako saya tak main apa-apa, maklumlah kampung nelayan yang jauh dari bandar. Tak ada apa yang saya boleh beli dipasar, kalau pun ada motokar mainan, ia mahal. Jadi saya cuma bermain dengan kambing, saya jadi gembala kambing, adalah tiga empat ekor yang saya jaga. Itu bukan saya punya, datuk saya yang empunya. Saya jaga sahaja. Beri makan dan beri dia jalan-jalan kampung. Sekali sekala ada juga saya ikut orang bermain luncur bukan luncur angin) tetapi luncur papan lantai perahu di pantar pasir bila air sungai Bako kering. Saya masih ingat syok-syok bermain, kaki kena petik (sengat) ikan lepuk. Bukan main sakit. Nasib baik datuk menghisap paip, ambil candu paip, bubuh dekat petik lepuk, sekejap baiklah. Ada jugalah saya ikut orang main bola, bola keras ada tali pengikat, tapi saya tak main, tengok sahaja.

Padangnya banyak rumah engguang (binatang macam udang). Saya takut. Tidak banyak apa yang saya boleh cerita di Bako. Tapi bila saya balik Kuching, baru rasa seronok, rinduk ati, Saya main guli. Ada guli kis, ada guli put, ada guli pangkak. Ada juga saya main getah (getang gelanglah), ada getah timpa, ada main pesit. Kalau sudah menang tu, penuh satu tangan getah disangkut. Ada pada itu, kita main rondes, macam softball, ada juga orang kata baseball, apapun main rondes sangat istemewa, bolanya kadang-kadang kertas direngok bulat. Dan yang malangnya team saya selalu kalah. Yang bestnya kita lawan perempuan. Ada kalanya kita main senapok, seorang kena pejam mata dekat tiang atau dinding, yang lian berlari bersembunyi dimana-mana, bila dia dapat cari yang bersembinyi itu, dia menjadi dan yang lain terus jadi bersembunyi. Ada juga pencari tak dapat mencari langsung, kerana yang bersembunyi itu lari dan bersembunyi dirumah makan minum baru datang semula. Kita main labat, main diantara tiang-tiang rumah orang (susah nak explain mainan ini), kita main jengkek, saya main gudi (wau) lawan orang- orang Cina diseberang Padungan. Yang seronok kita main bola bila hari hujang (bukan ribut) dikawasan rumah orang bernama Adi (sekarang Haji), amo seluruh tubuh walaupun hujan, tidak kira menang atau kalah, kita mandi sungai Sarawak selepas itu. Kita main terjun tarzan, kita lumba berenang, kita berhanyut dengan pokok apong yang hanyut, kemudian berenang ketebing berjalan kaki pulang ke rumah. Kita juga main seremban lawan budak perempuan. Kadang-kadang kita cari buah getah, kita lawan main pesit atau pangkak.


Yang paling best ialah kita main dango, main jadi laki bini, kita main masak-masak cuma kita tidak main tidur brsama. (Belum tahu reti lagitu). Saya masih ingat yang jadi bini saya pada waktu itu ialah (tak ingatlah) Dia masih hidup dan sudah berkahwin. Ada juga kita main ikut aksi yang kita lihat dari wayang gambar yang main free dipadang kampong. Kalau cerita lawan pedang, kita main juga berpedang dengan pedang kayu. Kalau cerita koboi, kitapun ikut jadi koboi, habis pelepah pinang diambil nak dijadian kuda. Kalau cerita perang, kitapun berperang dengan sumpit. Buluh diambil dikerat panjang mengikut keupayaan dengan tanah kuning diberi air dan dilekat pada depan buluh. Tanah dibuat bulat sama size dengan lubang buluh dan mulalah menyumpit teman (musuhlah tu). Kuning habis mulut dan pipi. Yang sakitnya bila tanah diganti dengan kacang hijau. Yang tidak bagusnya ialah bila kita main lastik (panah) , habis buah dan burung di lastik. Mana tidak orang tua bising. Yang lebih bising tuan punya buah asam bila diketahui buah asamnya kena lastik.


Saya rasa bila kita mengimbau kembali kisah lama-lama itu dan kalau dibandingkan dengan anak cucu saya sekarang, dulu lebih ceria dan banyak kreatif. Banyk lagi yang boleh kita bincangkan.

No comments: