Wednesday, September 10, 2008

Sambung Versi Pendidikan

Dari sekolah diMunggu Puang, pandailah saya membaca dan menulis jawi. Sampai sekarang pun saya masih boleh membaca cuma tulisan jawi sahaja yang agak seperti karih manuk. Selepas itu saya melanjutkan persekolahan di Sekolah Rendan Gersik. Tetapi sekolahnya di bukit Kampung Boyan, disitu saya tamat sekolah hingga derjah enam dan pass Komon Entran (derjah enamlah).

Disekolah Gersik inilah saya mengenali guru saya Datu Salbiah Paimah, Cikgu Fatimah bini Datuk Haji Ali Kawi dan dua tiga orang lagi yang saya belum ingat.(Bila nak ingat?)Selepas itu saya berlajar di Madrasah Melayu. Bertemu saya di sini dengan Hajah Sarbanun Marikan. Dia lebih seniour dari saya. Malang nya saya tidak lama disini, sethun sahaja kerana prestasi saya kurang bagus. Lalu selepas itu saya bersekolah pula di Sekolah Satok English Private School (begitulah namanya dalam bahasa Orang Puteh. Cikgunya mestilah Datuk Hajah Hafsah Hj. Harun (Mantan Menteri Sarawak tu) cikgu lain saya tidak ingat. Nantilah saya akan ceeritakan cikgu-cikgu saya pada siri yang akan datang. Tamat Sekolah Satok saya bersekolah pula di Sekolah Menengah Modern (Kuching Secondary Modern School) Dulu mana ada sekolah nama Melayu. Disini ada sedikit masaalah, kebanyakan pelajar bumiputra tidak suka (gemar) dengan cikgu perempuan Orang Puteh bernama Mrs. Gwilliam, dia pilih kasih, jadi kami protest, kami keluar beramai-ramai dan tidak menduduki peperiksaan SPM. Saya terus mohon kerja dengan perentah dan jadi kerani. Dalam saya berkhidmat itu saya mengambil peperiksaan secara calon persendiri dan lulus SPM grade 111 (3) syukur juga. Saya dapat GCE kurang satu agreegat nak pass form Six pun secara calon persendirian.

No comments: