Wednesday, February 4, 2009

(sambung)

101 . Mohamad Helmi bin Isa - Dia sudah banyak berlakon dan ada menang anugerah sebagai pelakon terbaik. Pertama sekali berlakon dibawah arahan saya memegang watak utama dalam bangsawan Cucu Sharif Mashor.
102. Nurallizacaliph Osmina binti Mohd. Osman - Ataupun Nin, juga seorang pelakon dan pertama kali bersama saya ialah sebagai Pengurus Artis dalam bangsawan Cucu Sharif Mashor.
103. Latifah Ramli - Berlakon bangsawan sebagai Permaisuri dalam Raja Laksamana Bentan dan sebagai dayang dalam Putra Setiawarga.
104. Mazlina Nazri - Sebagai Dayang dalam beberapa persembahan bangsawan seperti Raja Laksamana Bentan dan Putra Setiawarga.
105. Awang Kelana Awang Hassan - Banyak kali berlakon bangsawan sebagai Menteri atau pembantu Menteri dalam Raja Dewa Sisa Tulang dan Putra Setiawarga. Sekarang ada kumpulan teater sendiri dan pernah mengarah drama saya Gelap.
106. Majid Rafaee - Penglibatanya tidak serius tetapi pernah menyertai bangsawan sebagai pelakon tambahan seperti Raja Laksamana Bentan dan Laksamana Mati Di Bunuh.
107. Hjh. Jamilah Hj. Abdul Rahman - Pelakon bangsawan sebagai dayang dan penari dalam beberapa persembahan bangsawan.
108. Saili Lam - Namanya tidaklah begitu diingati ramai dalam bidang teater atau bangsawan tetapi dia pernah terlibat dalam bangsawan sebagai juruteknik.
109. Samat Wahab - Adik kepada Haziz Wahab. Pemuzik. Pernah terlibat dalam beberapa persembahan bangsawan sebagai pelakon pembantu.
110. Sophia Lim - Hanya anak keturunan Cina yang terlibat dalam persembahan bangsawan saya. Itupun hanya dua cerita.
111. Sufian Hj. Jalet - Seorang penari KPSU dan minat juga dalam lakonan bangsawan. sekarang dia sudah jadi tokei restoran.
112. Abdul Wahab Firdaus - Pelakon yang berbakat besar dan memegang watak Ahmad Zaidi dalam bangsawan Cucu Sharif Mashor dan sebagai Shazali dalam Anak Ku Shazali...
113. Mohd. Asri Ibrahim - Juga seorang pelakon yang berpotensi dan pernah memegang watak sebagai Sharif Mashor dalam bangsawan Cucu Sharif Mashor dan menjadi Juruteknik dalam persembahan teater yang lain. Dia ada kumpulan teater sendiri.
114. Siti Rozaimah Hamdi
115. Ferrazzillah Hj. Mohd.
116. Wan Anizan bin Wan Anis
117. Hamdan Dollah
118. Mohd. Khaider bin Khaldin
119. Rushdi Morni
120. Kamarulizan bin Hassan
121. Mohd. Addly bin Mohd Ali
122. Hartini binti Abdul Rahman
123. Lela Hassan
124. Wahed Hj. Sat
125. Kahar Jini
No. 114 hingga 125 adalah para pelakon berbakat dan ada mempunyai kumpulan sendiri tetapi hanya berlakon dibawah arahan saya dalam bangsawan Cucu Sharif Mashor.
126. Allahyarham Abang Sharel Abang Hj. Paleng - Mantan Penerbit drama di RTM Sarawak dan pernah berlakon teater dalam Kandas dan sebuah dua lagi teater.
127. Allahyarham Semon Baker - Seorang pemuzik yang berbakat dan mantan staf DBP Sarawak. Pernah menyertai bangawan sebagai juruteknik dan penyediaan set.
Semua artis di atas telah pernah terlibat bersama saya dalam teater atau bangsawan sebagai pelakon atau juruteknik, pemuzik atau penari, pereka set atau penjaga prop. Teman-teman lain yang tidak disenaraikan tetapi pernah terlibat juga dengan saya, saya mohon maafdan minta diperbetulkan dan maklumkan kepada saya supaya dapat ditambah dalam senarai.

1 comment:

Penagih Cinta said...

Assalamualaikum.

1. Bolehkah saya tau tajuk2 skrip-skrip drama pentas yang pernah ditulis oleh saudara AB Nor?

2. Di manakah saya boleh mendapatkan skrip2 drama pentas karya saudara atau buku antologi drama pentas?

3. Bagaimanakah saya boleh menghubungi Othman Hj Zainuddin?